باشگاه سیمرغ البرز / دسته‌بندی نشده / عوامل اصلی تخریب‌کنندۀ مفصل زانو
مدت زمان مطالعه
۴ دقیقه

عوامل اصلی تخریب‌کنندۀ مفصل زانو

[vc_row rt_row_background_width=”default” rt_row_style=”default-style” rt_row_borders=”” rt_row_paddings=”true” rt_bg_effect=”classic” rt_bg_image_repeat=”repeat” rt_bg_size=”cover” rt_bg_position=”right top” rt_bg_attachment=”scroll” rt_bg_video_format=”self-hosted”][vc_column width=”2/3″ rt_wrp_col_paddings=”false” rt_border_top=”” rt_border_bottom=”” rt_border_left=”” rt_border_right=”” rt_border_top_mobile=”” rt_border_bottom_mobile=”” rt_border_left_mobile=”” rt_border_right_mobile=”” rt_bg_image_repeat=”repeat” rt_bg_size=”auto auto” rt_bg_position=”right top” rt_bg_attachment=”scroll”][vc_column_text]

بی‌شک ورزش کوهنوردی با تمامی لذت‌ها و زیبایی‌های آن همیشه طرفداران بی‌شماری داشته و خواهد داشت؛ ولی رعایت نکردن برخی اصول اولیه در درازمدت سبب تخریب مفصل زانو شده و باعث درد فراوان در مفصل زانو خواهد شد.

پیشگیری بهترین راه درمان هر دردی است.

١-کامل‌ترین و بهترین راه تقویت مفصل زانو بدنسازی عضلات چهار سر زانو و همسترینگ است. با تقویت این عضلات فشار زیادی از روی مفصل زانو برداشته شده و بی‌شک دچار مشکل زانو درد نخواهیم شد.

٢-صعودهای سرعتی و در ادامه فرودهای با سرعت بالا در محیط کوهستان شاید در ابتدا شما رو دچار مشکل نکند ولی در درازمدت مفصل زانو را تخریب کرده و می‌تواند هر کوهنوردی را زمین گیر کند.

٣-حمل کوله‌های سنگین یکی دیگر از عوامل تخریب‌کننده مفصل زانو و همچنین سبب کمردرد خواهد شد. لازم‌به‌ذکر است که بیشترین وزنی که هر کوهنورد مجاز به حمل آن است باید حداکثر یک‌چهارم وزن خودش باشد.

۴-استفاده از کفش مناسب کوهنوردی هر فصل با رعایت استاندارهای جهانی یکی دیگر از عوامل پیشگیری کننده از تخریب مفصل زانو است.

۵-استفاده از باتوم کوهنوردی در هر صعود و فرودی در محیط کوهستان.

بی‌شک یکی دیگر از مهمترین عوامل پیشگیری کننده از تخریب مفصل زانو استفاده صحیح و درست از باتوم کوهنوردی است.

در هنگام فرود بیشترین ضربه و فشار را مفصل زانو با ۵ برابر وزن هر شخص تحمل میکند؛ یعنی اگر به عنوان مثال وزن شما در حدود ٨٠ کیلوگرم و کوله‌پشتی شما٢٠ کیلوگرم باشد در هنگام فرود مفصل زانوی شما فشاری در حدود ۵٠٠ کیلوگرم را تحمل می‌کند؛ ولی با استفاده صحیح از باتوم کوهنوردی علاوه بر حفظ تعادل و نظم در هنگام فرود ۳۰ درصد از فشار وارده بر مفصل زانو را برمی‌دارد.

۶-خوردن مایعات فراوان در هنگام کوهنوردی به‌ویژه خوردن آب سبب هیدراته‌شدن بدن شده و از آسیب‌های وارده به مفصل زانو در دراز مدت می‌کاهد.

٧-کاهش وزن یکی دیگر از عواملی است که علاوه‌بر حفظ سلامتی بدن هر شخصی سبب پیشگیری از تخریب مفصل زانو خواهد شد.

٨-ریکاوری مناسب پس از هر برنامۀ کوهنوردی، بهترین و مناسب‌ترین راه ریکاوری مفصل زانو پس از هر برنامۀ سنگین کوهنوردی، شنا کردن و راه رفتن در آب استخر است.

٩-خوردن قرص‌های گلوکوزامین و غضروف‌ساز فقط و فقط جنبۀ تجاری و تبلیغاتی داشته و شاید در کوتاه مدت سبب کاهش درد در مفصل زانو شوند ولی در درازمدت اثری نخواهند داشت. با رعایت یه رژیم سرشار از غذاهای دریایی و سبزیجات فراوان و همچنین استفاده از تجارب دکترهای تغذیه به سلامت بیشتر مفصل زانو و بدن خود کمک خواهیم کرد.

شاید خواندن این نوشته‌ها وقت زیادی از شما نگیرد ولی مطمئن باشید که رعایت‌کردن هر کدام از اصول بالا کلید کاهش دردهای مفصل زانو در درازمدت خواهد شد و شما به‌عنوان یک کوهنورد بدون هیچ مشکلی از محیط کوهستان لذت خواهید برد.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″ rt_wrp_col_paddings=”false” rt_border_top=”” rt_border_bottom=”” rt_border_left=”” rt_border_right=”” rt_border_top_mobile=”” rt_border_bottom_mobile=”” rt_border_left_mobile=”” rt_border_right_mobile=”” rt_bg_image_repeat=”repeat” rt_bg_size=”auto auto” rt_bg_position=”right top” rt_bg_attachment=”scroll”][vc_wp_posts number=”5″][vc_wp_text title=”نشانی اینستاگرام”]simorgh_alborz@[/vc_wp_text][/vc_column][/vc_row]

اشتراک گذاشتن مقاله در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter

برنامه های پیش رو:

صعود به قلۀ پورا

باشگاه سیمرغ البرز برگزار می کند 🔹صعود به قلۀ پورا 🔹 ارتفاع:۲۹۰۰ متر 🔸درجه سختی: ۳ از ۵ 🔸زمان: جمعه، ‌۱۰دی ماه ۱۴۰۰ (یک‌روزه) 🔸ساعت

تور کویر مرنجاب ـ کمپ سیمرغ

باشگاه سیمرغ البرز برگزار می‌کند 🔸کمپینگ کویر مرنجاب (کمپ سیمرغ)🔸 همراه با چای آتیشی، صبحانه و کلی برنامه هیجان‌انگیز 🔹زمان: ۱۶ تا ۱۷ دی‌ماه ساعت

برنامۀ صعود به آزاد کوه برگزار شد

پنجشنبه، دهم تیرماه ۱۴۰۰، برنامۀ صعود دو روزه به قلۀ آزادکوه از مسیر روستای وارنگه‌رود به‌سرپرستی مهدی زنگنه و با همراهی: سامان حقانی، عقبدار؛ علی‌رضا