باشگاه سیمرغ البرز / جدول برنامه‌ها / کوهنوردی / گزارش / صعود به قلۀ خلنو (بام تهران)
مدت زمان مطالعه
۵ دقیقه

صعود به قلۀ خلنو (بام تهران)

[vc_row rt_row_background_width=”default” rt_row_style=”default-style” rt_row_borders=”” rt_row_paddings=”true” rt_bg_effect=”classic” rt_bg_image_repeat=”repeat” rt_bg_size=”cover” rt_bg_position=”right top” rt_bg_attachment=”scroll” rt_bg_video_format=”self-hosted”][vc_column width=”2/3″ rt_wrp_col_paddings=”false” rt_border_top=”” rt_border_bottom=”” rt_border_left=”” rt_border_right=”” rt_border_top_mobile=”” rt_border_bottom_mobile=”” rt_border_left_mobile=”” rt_border_right_mobile=”” rt_bg_image_repeat=”repeat” rt_bg_size=”auto auto” rt_bg_position=”right top” rt_bg_attachment=”scroll”][vc_column_text]

گزارش:علی‌رضا طیبی

پنجشنبه و جمعه، ۲۰ و ۲۱ خرداد ۱۴۰۰، برنامۀ صعود به قلۀ خلنو، بلندترین قلۀ استان تهران و قلۀ سیمرغی، در باشگاه سیمرغ البرز و به سرپرستی مهدی زنگنه برگزار شد. آنچه در ادامه آمده شرح کامل این برنامه است:

پنجشنبه،‌ بیستمین روز خردادماه، ساعت ۶ صبح از کرج به سمت روستای لالانِ فشم حرکت کردیم،‌ در ادامۀ مسیر ۲ نفر از دوستان ساکن تهران هم به ما ملحق شدند و درنهایت ساعت ۹ صبح به محل شروع برنامه رسیدیم. جمع سیزده‌نفرۀ ما پس از ۴۵ دقیقه پیمایش در ساعت ۹:۴۵ در مکانی زیبا و خوش‌ آب‌وهوا به صرف صبحانه در کنار رودخانه به مدت ۲۰ دقیقه توقف کردیم. در ساعت ۱۰ مجددا به مسیر خود ادامه دادیم و به‌وقت ۱۱:۳۰ به منطقۀ «تلخ‌آب» رسیدیم ـ متأسفانه ۳ نفر از دوستان ما به‌علت خستگی یکی از اعضا جمع ما را ترک کردند و برگشتندـ در ادامه و با گذر از مناطقی زیبا با رودخانه‌ای خروشان در ساعت ۱۳:۰۰ به محل کمپ (آبشار) رسیدیم و مشغول برپایی چادرها شدیم. لازم‌به‌ذکر است، تعداد ۵ نفر از دوستان نیز در در ساعت ۱۹:۰۰ به جمع ما پیوستند که مجموعا تعداد ما به ۱۵ نفر رسید.

جمعه، بیست‌ویکم خرداد، همان روزی که منتظرش بودیم رسید و بعد از بیدارباش در ساعت ۴:۴۵ صبح به سمت قلۀ زیبای خلنو رهسپار شدیم پس از عبور از از یک شیب تند ـ که البته با تجربه و ذکاوت سرپرست حرفه‌ای برنامه، مهدی زنگنه، تمامی چالش‌ها به آب‌خوردن تبدیل می‌شوندـ در ساعت ۷:۲۰ به دوراهی قلۀ خلنو رسیدیم که یک مسیر از تیغه‌های ژاندارک و دیگری از مسیر کاسه به قله می‌رسید، که ما به‌علت باد شدید مسیر کاسه را انتخاب کردیم. پس از صرف صبحانه به مسیر خود در ادامه دادیم، رخ‌نمایی قلۀ دماوند،‌ بام ایران و بلندترین آتشفشان قارۀ پهناور آسیا، روح تازه‌ای در کالبد ما دمید و جان تازه‌ای گرفتیم و با قدرت به حرکت خود ادامه دادیم. پس از عبور از شیب‌های تند در نهایت در ساعت ۹:۵۰ به قلۀ خلنو بزرگ به ارتفاع ۴۳۷۵متر رسیدم و بچه‌ها با شور فراوان، خستگی رو به دست فراموشی دادند و مشغول عکس گرفتن با تابلوی قله شدند. البته من و یکی از دوستان با کسب اجازه از سرپرست تیم اقدام به صعود به قلۀ خلنو کوچک به ارتفاع ۴۳۵۰ کردیم. همنوردان سیمرغ البرزی بعد از مدتی استراحت روی قله به سمت محل کمپ حرکت کردند. مسیر‌های شن‌اسکی کار فرود را برای ما آسان کرده بود و پس از کلی لیز خوردن در دامنۀ کوه به منطقۀ کاسه رسیدیم و در ساعت ۱۱:۳۰ مشغول خوردن تنقلات روی لبۀ کاسه نشستیم و در نهایت ساعت ۱۳:۰۰ به محل کمپ رسیدیم. پس از ساعتی استراحت و صرف ناهار، ساعت ۱۵:۰۰ چادرهایمان را با کمک یک‌دیگر جمع کردیم و به سمت ماشین حرکت کردیم. ساعت ۱۸:۴۵ سوار ماشین شدیم و در نهایت با وجود آمدوشد (ترافیک) سنگین ساعت ۲۲:۴۵ به کرج رسیدیم.

موقعیت قلۀ خلنو:

قله‌ای با ارتفاع ۴۳۷۵ متر است که در منطقۀ البرز مرکزی واقع شده است و بلندترین قلۀ استان تهران است. خلنو و آزادکوه، هر دو حدود ۴۳۷۵ متر ارتفاع داشته و پس از قلۀ دماوند و قلۀ علم کوه سومین و چهارمین قلل مرتفع البرز مرکزی به‌شمار می‌روند.

قلۀ خلنو در قلب رشته کوه‌های البرز مرکزی و در شمال روستای لالان (از توابع فشم) و منتهی‌الیه درۀ وارنگرود قرار دارد. قلۀ خلنو واقع در شمال شمشک و رودبار قصران، از شمال به درۀ رودخانۀ وارنگه‌رود، از شرق به دشت لار (محدودۀ لواسانات) و از غرب به‌وسیلۀ خط‌الرأس هرزه‌کوه به منطقۀ درۀ رودخانۀ کرج متصل می‌گردد و از هر سو دارای شیب‌های تندی است. این قله سرچشمۀ اصلی رودخانۀ وارنگرود است که سرچشمه و منبع اصلی دریاچۀ سد کرج است.

پوشش گیاهی: گون، گلپر، لاله، شقایق، زرشک، سیرک، لوچک، گزنه، و… نام برد.

جانوران منطقه: پرندگانی همچون عقاب طلایی، هما، کبک، دری، چکاوک، هدهد و حیواناتی مانند گراز، قوچ، میش، کل و بز، خرس قهوه‌ایی، گرگ و … در این منطقه یافت می‌شوند.

وضعیت آب در منطقه: از ابتدای مسیر رودخانه وجود دارد که به دلیل دام و چندین گوسفندسرا استفاده از این آب توصیه نمی‌شود.

چشمۀ تلخ‌آب در میان مسیر (قبل از آبشار) که به دلیل طعم و مزۀ ناخوشایند، قابل آشامیدن نیست.
بعد از آبشار و قبل از گردنه یک چشمۀ گوارا وجود دارد

وضعیت آنتن تلفن همراه: بعد از آبشار دیگر سیگنال تلفن همراه نداریم.

دمای هوای کمپ: ۱۱ تا ۱۴ درجه سانتی‌گراد

دمای هوای قله: ۵ تا ۸ درجه سانتی‌گراد

دمای حسی قله: ۳ درجه سانتی‌گراد

طول مسیر رفت و برگشت: ۲۲ کیلومتر

سرپرست و سرقدم: مهدی زنگنه

عقبدار: سامان حقانی

گزارش‌: علی‌رضا طیبی

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″ rt_wrp_col_paddings=”false” rt_border_top=”” rt_border_bottom=”” rt_border_left=”” rt_border_right=”” rt_border_top_mobile=”” rt_border_bottom_mobile=”” rt_border_left_mobile=”” rt_border_right_mobile=”” rt_bg_image_repeat=”repeat” rt_bg_size=”auto auto” rt_bg_position=”right top” rt_bg_attachment=”scroll”][vc_wp_posts number=”5″][vc_wp_text title=”نشانی اینستاگرام”]simorgh_alborz@[/vc_wp_text][/vc_column][/vc_row]

اشتراک گذاشتن مقاله در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter

برنامه های پیش رو:

صعود به قلۀ پورا

باشگاه سیمرغ البرز برگزار می کند 🔹صعود به قلۀ پورا 🔹 ارتفاع:۲۹۰۰ متر 🔸درجه سختی: ۳ از ۵ 🔸زمان: جمعه، ‌۱۰دی ماه ۱۴۰۰ (یک‌روزه) 🔸ساعت

تور کویر مرنجاب ـ کمپ سیمرغ

باشگاه سیمرغ البرز برگزار می‌کند 🔸کمپینگ کویر مرنجاب (کمپ سیمرغ)🔸 همراه با چای آتیشی، صبحانه و کلی برنامه هیجان‌انگیز 🔹زمان: ۱۶ تا ۱۷ دی‌ماه ساعت

برنامۀ صعود به آزاد کوه برگزار شد

پنجشنبه، دهم تیرماه ۱۴۰۰، برنامۀ صعود دو روزه به قلۀ آزادکوه از مسیر روستای وارنگه‌رود به‌سرپرستی مهدی زنگنه و با همراهی: سامان حقانی، عقبدار؛ علی‌رضا