باشگاه سیمرغ البرز / جدول برنامه‌ها / کوهنوردی / گزارش / صعود به قلۀ سبلان (بام استان اردبیل)
مدت زمان مطالعه
۴ دقیقه

صعود به قلۀ سبلان (بام استان اردبیل)

سلطان ساوالان سومین قلۀ بلند ایران
تاریخ: ششم مردادماه ۱۴۰۰
ارتفاع قله: ۴۸۱۱ متر
سه‌شنبه، پنجم مردادماه ۱۴۰۰، ساعت ۸ شب به سمت استان اردبیل حرکت کردیم و پس از حدود ۱۲ ساعت انتظار و در ساعت ۸:۳۰ صبح روز چهارشنبه، به منطقۀ شابیل واقع در استان اردبیل رسیدیم.
حدفاصل جادۀ لاهرود به شابیل مسیر دلچسب و زیبایی را برای ما ترسیم کرده بود و نمای قله‌های سبلان، هرم و کسری هم که از ما کوهنوردان دلبری می‌کردند. سبلان به «سلطان ساوالان» مشهور است ـ ساوالان به معنای گیرنده پیام ـ در آن ساعات هوای به‌نسبت سردی که با مه غلیظ توام شده بود، به جاده حال‌وهوای پاییزی می‌داد.
منطقۀ ساولان دارای چشمه‌های آب‌گرم است و پیست اسکی آلوارس هم از دیگر جاذبه‌های این منطقه به حساب می‌آید.
بعد از پوشیدن لباس گرم، سوار بر خودروهای لندرور به سمت مسجد حرکت کردیم و پس از یک ساعت به محل مورد نظر رسیدیم. کولۀ قلۀ خود را بستیم و الباقی لوازم را به امانت‌داری سپردیم و در ساعت ۱۰:۳۰ صبح از ارتفاع حدود ۳۷۰۰ متری و درحالی‌که تابلوی «مواظب خرس باشید» همه جا نصب شده بود به سمت قله حرکت کردیم. حرکت تیم با یک ضرب‌آهنگ یکنواخت ادامه داشت. در ارتفاع ۴۲۰۰ متری دو نفر از همنوردان به‌علت خستگی و ضعف شدید به سمت کمپ برگشتند و ما بعد از صرف صبحانه‌ای دلچسب در قلب سبلان به مسیر خود ادامه دادیم.
هوا آفتابی بود و ما در تمام مسیر، بالای ابرها، ابرهایی که همچون تشکی سفید زیر پایمان قابل لمس بودند، حرکت می‌کردیم.
ایم منطقه پوشش گیاهی متنوعی دارد؛ اما گل بابونه که نگین منطقۀ ساوالان به حساب می‌آید کاملا خودنمایی می‌کرد. از بالا دریاچۀ آبی رنگ سبلان در منطقۀ آلوارس مشخص بود.
در نهایت با شور و نشاطی غیرقابل توصیف به‌وقت ۳:۳۰ عصر به قله رسیدیم و ما تنها نفرات صعود کننده در آن روز بودیم.
زیبایی دریاچۀ سبلان خیره کننده بود و تمام خستگی راه را از ما زدود. آب دریاچه شفاف و زلال و بسیار سرد بود.
ما بعد از گرفتن عکس‌های به یادگاری با دریاچه و سنگ محراب (عقاب) و یا در گویش محلی همان «قارتال» که به معنای عقاب است با قله خداحافظی کردیم. هوا بسیار عالی و برنامه‌ریزی تیم و سرپرست بسیار خوب بود. در تمام طول مسیر آنتن تلفن همراه فعال بود. در مسیر هیچ چشمۀ آبی وجود نداشت.
یکی از نکات جالب، علامت‌های فلزی پرچم‌مانند بود که در طول مسیر نشانه‌گذاری شده بودند و بر اساس این شماره‌ها، شمارۀ یک به قله منتهی می‌شد.
در ساعت ۷ عصر به مسجد محل حرکت رسیدیم و با صلاحدید سرپرست برنامه، مجدد سوار لندرورها شدیم و به شابیل برگشتیم و در این منطقه چادرهایمان را برپا کردیم و با خوردن کباب گوشت تازه جشن صعود گرفتیم و برخی از همنوردان هم پس از آن از آب‌گرم منطقه برای آب‌تنی استفاده کردند.
در روز بعد از صعود و در ساعت ۹:۰۰ صبح به سمت پل معلق مشکین شهر و پس از بازدید از پل و صرف ناهار به سمت کرج حرکت کردیم.
وضعیت جوی: ابری همراه با بارش و مه غلیظ
تعداد نفرات: ۳۱ نفر
گزارش: هاله جعفرپوری

نشانی اینستاگرام ما: simorgh_alborz@

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″ rt_wrp_col_paddings=”false” rt_border_top=”” rt_border_bottom=”” rt_border_left=”” rt_border_right=”” rt_border_top_mobile=”” rt_border_bottom_mobile=”” rt_border_left_mobile=”” rt_border_right_mobile=”” rt_bg_image_repeat=”repeat” rt_bg_size=”auto auto” rt_bg_position=”right top” rt_bg_attachment=”scroll”][vc_wp_posts number=”5″][vc_wp_text title=”نشانی اینستاگرام”]simorgh_alborz@[/vc_wp_text][/vc_column][/vc_row]

اشتراک گذاشتن مقاله در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin
Share on twitter

برنامه های پیش رو:

صعود به قلۀ پورا

باشگاه سیمرغ البرز برگزار می کند 🔹صعود به قلۀ پورا 🔹 ارتفاع:۲۹۰۰ متر 🔸درجه سختی: ۳ از ۵ 🔸زمان: جمعه، ‌۱۰دی ماه ۱۴۰۰ (یک‌روزه) 🔸ساعت

تور کویر مرنجاب ـ کمپ سیمرغ

باشگاه سیمرغ البرز برگزار می‌کند 🔸کمپینگ کویر مرنجاب (کمپ سیمرغ)🔸 همراه با چای آتیشی، صبحانه و کلی برنامه هیجان‌انگیز 🔹زمان: ۱۶ تا ۱۷ دی‌ماه ساعت

برنامۀ صعود به آزاد کوه برگزار شد

پنجشنبه، دهم تیرماه ۱۴۰۰، برنامۀ صعود دو روزه به قلۀ آزادکوه از مسیر روستای وارنگه‌رود به‌سرپرستی مهدی زنگنه و با همراهی: سامان حقانی، عقبدار؛ علی‌رضا